Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Digitale aangifte overlijden operationeel in voorjaar 2017

13/01/2017

Het project Digitale aangifte overlijden dat er voor zorgt dat gemeenten, uitvaartondernemers en crematoria volledig electronisch de gegevens en documenten met elkaar kunnen uitwisselen zal in het voorjaar van 2017 de eerste pilot kennen.

Het traject is in fases opgebouwd, waarbij ook rekenig wordt gehouden met de volleidge modernisering van het RijksRegister. Dit laatste zorgt er straks, samen met e-health, voor dat de arts digitaal een overlijden zal melden in het RR.

In het voorjaar wordt gestart met de digitale afhandeling van de huidige formulieren tussen uitvaartondernemers en gemeenten. Bij crematie wordt ook het crematorium direct digitaal voorzien van de toestemming crematie.

In fase 1 zal alles via een webinterface worden verwerkt. Deze wordt in fase 2 (kwartaal 3-2017) vervangen bij de gemeenten door een automatische verwerking in hun bevolkingsapplicatie. 

Aansluitend worden ook in kwartaal 3-2017 de concessie aanvragen en afhandeling digitaal door de uitvaartondernemers gekoppeld met de begraafplaatsenapplicaties van de gemeenten.

Na het operationeel worden van de modernisering RijksRegister januari 2018, zal het geheel geoptimaliseerd worden en het gehele proces digitaal veropen inclusief de aanlevering van de statistische informatie voor FOD economie en Agentschap Zorg en Gezondheid.

Heeft u belangstelling om direct na de piloot aan te haken als bestuur, dan kunt u aangeven in welke maand vanaf 5-2017 wilt aansluiten via info@v-ict-or.be