Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

ZWERM Uit met de buren!

15/05/2013

Het Gentse 'slimme' buurtspel ZWERM, is één van de 'slimme steden’ projecten dat werd getoond in Dublin. Daar vond de 10e editie plaats van de ‘Future Internet Assembly’ (FIA), van 8 tot 10 mei. 
ZWERM is een ludiek en innovatief spel dat door de inzet van communicatietechnologieën buurtbewoners dichter bij elkaar brengt en de gezelligheid en samenhorigheid van stadsbuurten wil ondersteunen. ZWERM maakt deel uit van het EU project SMARTiP, waarin Gent samenwerkt met Manchester, Bologna, Keulen en Oulu om innovatieve ideeën te testen die bijdragen aan een duurzame, solidaire en open samenleving. Het project wordt mee gefinancierd door de Europese Unie via het ICT Policy Support Programma. Stad Gent, Digipolis Gent, Alcatel-Lucent, iMinds en FAK-KU Leuven stonden in voor de ontwikkeling en de uitvoering van het buurtspel.

zwermIn ZWERM namen twee Gentse wijken het tegen elkaar op om de meeste punten te verdienen. Hoewel men geen ‘grote’ prijzen winnen, stond de ‘eer’ van de buurt natuurlijk wel op het spel. Onder het motto ‘deelnemen is belangrijker dan winnen’ wou ZWERM echter vooral aangename en onverwachte contacten in de buurt stimuleren. Punten kon men verdienen door het uitvoeren van opdrachten. ZWERM werd gespeeld in ‘campagnes’ (periodes van een week). Op het einde van een campagne werden het winnende team en de winnende spelers vastgelegd. Het einde van een campagne betekende ook meteen het begin van een nieuwe campagne, waarbij de scores van alle deelnemers terug op nul werden gezet. Hierdoor konden eventuele grote puntenverschillen, die demotiverend kunnen werken, weggewerkt worden.

Deelnemers aan het buurtspel (een 300-tal mensen uit de Gentse wijken Papegaai en Ekkergem) konden langs verschillende interfaces meespelen. Enerzijds was er een website (www.zwermgent.be) waar wijkbewoners in interactie met elkaar konden treden (bvb. buurtzoekertjes plaatsen) en vragen en (ludieke) opdrachten konden vervullen (bvb. leuke plekjes aanduiden op een kaart van de wijk, vuile plekken in de buurt aanduiden op een kaart).

Anderzijds waren er de holle bomen; stadsmeubilair, gestileerd als abstracte boom, voorzien van een aanraakscherm, internetconnectie en RFID-lezer. Eén manier om punten te verdienen was dus om simpelweg langs de ‘holle boom’ te wandelen en de RFID-kaart die buurtbewoners bij aanvang van het spel ontvingen, op de daartoe voorziene plek op de boom te houden. Scores konden verhoogd worden door dit te doen samen met een andere persoon uit de wijk.

Ten slotte konden buurtbewoners ook meespelen via de mussen. Deze hardware, in de vorm van een gestileerde mus, bevatte een hele reeks sensoren alsook een internetverbinding en led-lichtjes. Een achttal mussen werden op vensterbanken en balkons van de huizen in de twee wijken geplaatst. De mussen waren, als ludieke en poëtische interventies in de stad, vooral bedoeld om de stad een speelser en vrolijker karakter te geven. Een mus werd immers geactiveerd wanneer er iemand naar floot. Haar kleurrijke LED-lampjes gingen dan branden en de totale score voor de buurt waarin de mus zich bevond verhoogde. Kortom, buurtbewoners hadden geen enkel excuus meer om niet fluitend door hun buurt te wandelen!

Peter Mechant (iMinds-MICT-Ugent)

Voor meer informatie, zie: www.zwermgent.be, www.smart-ip.eu, en http://www.facebook.com/zwermgent. Het SMARTiP Consortium bestaat uit 13 kernpartners uit vijf EU-lidstaten en met vijf steden: Manchester, Keulen, Bologna, Gent en Oulu. Lokale partners voor ZWERM zijn iMinds, Stad Gent, Alcatel-Lucent België en Digipolis. In samenwerking met MAD-faculty (FAK-KU Leuven).