Nieuws

24 Apr
0     114

GDPR STOPT NIET OP 25 MEI – MEET DE NALEVING IN JOUW ORGANISATIE!

24/04/2018     GDPR/AVG en ShoptIT     Eddy Van der Stock

Nog 32 kalenderdagen en het is zover. Op maandag 28 mei kunnen en zullen de eerste vragen binnenkomen rond de rechten die de betrokkene heeft bij het uitrollen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De procedures om de sterk intern gerichte verwerking van deze vragen rond inzage, verwijdering, wijziging, enz... op te zetten zullen sneller uitgetest worden dan we allemaal vermoeden. Zijn we klaar voor de naleving?

Werden de verwerkingsovereenkomsten klaargestoomd om onaangename verrassingen te vermijden? Gaf elke betrokkene op een controleerbare, ondubbelzinnige en actieve wijze de toestemming om persoonsgegevens te verwerken en kunnen we toestemming deze voorleggen? Na het klaarstomen richting 25 mei dienen deze procedure en opvolgingssystemen voor geborgd te blijven in onze organisaties. De manier waarop je dit kan doen geven we graag mee tijdens deze informatiesessies. Want het werk rond GDPR stopt niet de dag dat de naleving een feit is geworden.
 
Kom de informatiesessie volgen op ShoptIT - schrijf hier in!

Deel deze post:

23 Apr
0     474

Vacature Berlare : Diensthoofd ICT

23/04/2018     Vacature     Elke Van Depoele

Bijna 15.000 inwoners en ongeveer 200 medewerkers bij gemeente en OCMW kijken reikhalzend naar je uit. Want iedereen haalt zijn voordeel uit een talent dat een uitstekende online dienstverlening waarborgt, dat het ICT-park beheert, nieuwe projecten adviseert en trekt, en zijn team motiveert en coacht. Dat alles met bijzondere aandacht voor veiligheid, continuïteit, performantie en klantgerichtheid (intern/extern).

Ben jij de geknipte collega om ons team te versterken?

Gemeente en OCMW Berlare gaan op zoek naar een voltijds contractueel diensthoofd ICT (B4-B5).

Het diensthoofd leidt, organiseert en coördineert de gezamenlijke dienst ICT van gemeente en OCMW (2 medewerkers en het diensthoofd). Bovendien verwachten beide organisaties van het diensthoofd-expert beleidsadvies en projectmanagement.

De kandidaat (of kandidate) is minstens houder van een bachelordiploma, beschikt over minimaal drie jaar relevante beroepservaring en heeft een geldig rijbewijs B.

Solliciteren kan tot en met woensdag 16 mei 2018 en gebeurt enkel online:
https://www.jobsolutions.be/register/2523

Om tot de selectie toegelaten te worden dient het online inschrijvingsformulier volledig te zijn ingevuld. Een volledig curriculum vitae moet worden opgeladen. Kandidaturen per brief of e-mail worden niet weerhouden.  

Voor vragen over de selectieprocedure en de functie kan u terecht bij Dhr. Bob Pieters (secretaris@berlare.be – 052 43 25 04).
Na afloop van de procedure wordt een wervingslijst opgesteld, met een looptijd van twee jaar.
De kandidaten worden schriftelijk gecontacteerd i.v.m. het verloop van de procedure.

Download de infobundel hier

Deel deze post:

23 Apr
0     101

V-ICT-OR vertelt op Shopt IT over het nieuwe horecaloket.

23/04/2018     Ongecategoriseerd     Elke Van Depoele

Als horecaondernemer is het starten van een onderneming en het jaarlijks bijhouden van de juiste toelatingen, attesten, vergunningen, enz. een zeer complexe zaak.
Vanuit het EFRO/Hermes project "Digitalisering Horecavergunningen" is nu voor lokale besturen een "Mijn Horecaloket" ontwikkeld, waar ondernemingen direct al hun zaken gecentraliseerd met de overheid (en overheidsgerelateerd) kunnen afhandelen.

Een aantal lokale besturen hebben de afgelopen maanden piloot gedraaid met dit loket en hun bevindingen kunt u in deze workshop beluisteren, zodat u als lokaal bestuur zelf ook met dit eenvoudige en kosteloze loket aan de slag kunt voor een optimale dienstverlening aan uw horecaondernemingen. De sessie is vooral ook een aanrader voor uw horecacoaches en afdelingen lokale economie.

Vind hier meer informatie over Shopt IT dat nu donderdag (26 april) doorgaat in het ICC in Gent.

Deel deze post:

20 Apr
0     353

Knokke-Heist werkt aan Smart City voor hun burgers - Shopt IT 2018

20/04/2018     Algemeen nieuws en ShoptIT     Elke Van Depoele

Cronos laat op Shopt IT (op 26 april in het ICC in Gent) Dimitri Lefevre, diensthoofd ICT Knokke-Heist, aan het woord over Citysense (het kloppend hart van een Smart City). Dit smart city project in samenwerking met de Cronos Groep, Aptus en Engie M2M combineert draadloze sensoren met een energie-efficiënte communicatietechnologie en intelligente software. Het resultaat zijn real-time data en inzichten in o.a. verkeersstromen, geluidsmetingen, rivier niveaus en nog veel meer.

Dat het tijdens de zomer veel drukker is in Knokke-Heist dan in de winter lijkt ons logisch. Maar wat als we die cijfers nu eens tastbaar konden maken? Na het ontdekken van verschillende toepassingen op Smart City Expo’s in het buitenland, kwam die mogelijkheid er ook toen we kennismaakten met de mogelijkheden binnen de Cronos Groep. We beslisten hiermee zelf aan de slag te gaan en kwamen tot verrassende resultaten. De drukte werd steeds bevestigd, maar het was mooi om ook een beeld te krijgen wat de drukte tijdstippen waren om aan te komen in de gemeente en wanneer men opnieuw vertrok richting binnenland. In de toekomst willen we mensen o.a. informeren over de real-time verkeerssituatie in Knokke-Heist. Dan denken we aan advies over reistijden en de suggestie om pas later in de wagen te stappen. Hierdoor komen we in een win-win situatie terecht: de bezoekers kunnen tijd uitsparen en de lokale economie wordt er beter van.

Kom luisteren naar dit succesverhaal op Shopt IT!

Klik hier voor meer info!

Deel deze post:

19 Apr
0     147

De succesfactoren en valkuilen op de weg naar een geslaagde digitale transformatie

19/04/2018     Ongecategoriseerd     Elke Van Depoele

Bruno van der Elst en Philippe Vandevyver van Vanden Broele komen op Shopt IT enkele praktijk cases uit de doeken doen

Vlaanderen Radicaal Digitaal, smart cities, Digital Belgium… De digitale transformatie in lokale besturen is volop aan de gang. Maar hoe maak je concreet een succesvolle digitale transformatie door? Hoe pak je dat aan? We geven je de nodige tips & tricks aan de hand van enkele succesverhalen met Verifieer en eGovFlow. Digitaal ondertekenen, digitaal loket, front- en backofficewerking komen samen in één groot digitaal verhaal. We bespreken de risico’s en kritieke succesfactoren tijdens het implementatieproces.

Komen o.a. aan bod :

  • horizontale versus verticale implementatie,
  • het belang van projectplan en visie,
  • change management : alle collega's meekrijgen in het verhaal,
  • heldere communicatie vraagt inspanningen,
  • ondersteuning vanuit het bestuur en "championship",
  • projectmanagement is meer dan planning,...

Kortom, een boeiende sessie waarmee je onmiddellijk aan de slag kan in je bestuur.

Ontdek hier alles over Shopt IT

 

Deel deze post:

18 Apr
0     198

Buy IT public

18/04/2018     Algemeen nieuws     Elke Van Depoele

Met BuyIT Public wil V-ICT-OR de IT-behoeften van de lokale besturen via dit digitaal platform tegemoet komen. Het moet een plaats zijn waar lokale besturen kennis kunnen maken met de markt. V-ICT-OR wil een continu beschikbare Software as a Service (SaaS) met als aanvraagmodule, een intelligente automatische zoekfunctie, gevoed door generieke technische specificaties. Met een flexibel beheerde productencatalogus en geen statische of limitatieve productenlijst.

Op het platform kan je op basis van zoekcriteria een transparante vergelijking maken tussen producten en leveranciers. Wanneer je gekozen hebt, wordt op het platform het contract opgesteld en de betaling afgehandeld. Genre bol.com of Coolblue goes public.

Via BuyIT Public wil V-ICT-OR het proces voor de besturen vereenvoudigen, rekening houdende met de geldende regelgeving. Het platform zal het ook voor leveranciers van software aantrekkelijker maken om hun producten te presenteren aan de besturen. De ontwikkeling van BuyIT Public maakt deel uit van een PIO-project. Daarbinnen lanceert Victor een bestek om dit platform te ontwikkelen en koppelt dat aan de dienstverlening die nodig is om dit platform en de leveranciers te beheren.

Wie meer informatie wil, klik hier of mail naar dieter.dekerpel@v-ict-or.be

Deel deze post:

17 Apr
0     67

Seminarie - Innovaties in mobiliteit & logistiek: is GDPR een rem of stimulator?

17/04/2018     Algemeen nieuws en Opleidingen     Elke Van Depoele

Big data, blockchain, slimme camera’s & verkeerslichten, mobility-as-a-service, physical internet, enz. Het zijn trendy buzzwords voor nieuwe innovaties in logistiek en mobiliteit.

Een ander buzzword komt van de Europese Unie: GDPR: een nieuwe privacyregeling die vanaf mei in voege gaat en een aanzienlijke impact zal hebben op (nieuwe) ITS-oplossingen.

Tijdens dit seminarie delen 7 experten hun kennis, ervaringen en best practices. Laat je inspireren én leg hen al jouw vragen voor.

Programma

08:30 Ontvangst met koffie en koek
09:00 Verwelkoming


Deel 1: GDPR: what’s in a name?

  • GDPR, de nieuwe privacy wetgeving, visie en plan van aanpak vanuit overheidsperspectief door Federaal Staatssecretaris Philippe De Backer
  • Deep dive into GDPR door Eddy Van der Stock, Vlaamse ICT Organisatie
  • Vragen en antwoorden

Deel 2: Datagedreven innovaties in mobiliteit, logistiek en verkeer

  • Blockchain in mobiliteit en logistiek door Thomas Marckx, The ledger
  • Mobility-as-a-Service, een multiplayer ecosysteem door Koenraad Verduyn, PTV Europe
  • Nieuwe toepassingen met ANPR’s door Injaas De Mul, Macq
  • Datagedreven innovaties in de logistiek door John Kerkhof, Portmade
  • Traffic-Management-As-A-Service door Isaak Yperman, Be-Mobile
  • Vragen en antwoorden

12:40 Broodjeslunch en netwerking

Praktisch

Datum: Woensdag 25 April 2018
Plaats: Antwerp Management School, Sint-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen

Prijs

- Smart Mobility partner: 0 euro
- AMS Alumni: 125 euro (excl. BTW)
- Niet partner en niet AMS Alumni: 150 euro (excl. BTW)

Meer info? Klik hier

Deel deze post:

16 Apr
0     141

DigAnt organiseert : Digitale identiteit op blockchain (Self-Sovereign Identity)

16/04/2018     Algemeen nieuws en Opleidingen     Elke Van Depoele

Wat we doen

Stad Antwerpen en de Vlaamse overheid willen de komende jaren concrete projecten realiseren met blockchaintechnologie. Zo starten we momenteel samen met V-ICT-OR het project Blockchain on the Move. De eerste noodzakelijke stap is het opzetten van een digitale identiteit op blockchain. We streven naar:

  • een self-sovereign identity: de burger is zowel eigenaar als beheerder van zijn identiteitsgegevens.
  • een single source of truth voor burgers, overheden en andere partijen. Daarmee willen we een wildgroei aan digitale identiteiten tegengaan.
  • en cruciale component voor innovatieve overheidsprocessen, die de administratieve last verkleinen voor burger en overheid.
  • de Vlaamse bijdrage aan een internationale standaard.
  • een open ecosysteem waar ook niet-overheidsprocessen rond identiteit (bv. Know Your Customer) op verder kunnen bouwen.

Om onze kennis te verbreden en een beeld te krijgen van de bestaande oplossingen en lopende ontwikkelingen, luisteren we graag naar een aantal experten terzake.

Van harte welkom om mee te luisteren en feedback te geven!

Meer info, klik hier

Deel deze post:

13 Apr
0     149

Geef informatiestandaarden voor een betere dienstverlening vorm op 23 april.

13/04/2018     OSLO     Elke Van Depoele

Via 'Open Standaarden voor Linkende Organisaties' zetten overheden in Vlaanderen in op een eenduidige standaard voor de uitwisseling van informatie. Het is de bedoeling om te zorgen voor meer samenhang en een betere vindbaarheid van data. Op die manier kan iedereen de gegevens makkelijker gebruiken.

Vandaag schakelen we samen een versnelling hoger door standaarden die de kern van dienstverlening beschrijven te realiseren: notificaties, meldingen, toestemming en transactionele dienstverlening.

Wat mag je verwachten? Na deze sessie ben je volledig op de hoogte van de werkgroepen die de komende maanden georganiseerd worden. Deze sessies zijn relevant voor lokale besturen, Vlaamse overheden, academici en ICT-dienstenleveranciers.

Schrijf je in via volgende link

 

 

 

Toestemming

Notificatie

Melding

Transactionele Dienstverlening

APRIL

Kick-off sessie

HT - 01.05 - Isala Van Diest

23/04 13:00 - 14:30

Inschrijven

Werkgroepsessie 1

HT - 01.17 - Clara Peeters

30/04 14:00 - 15:30

Inschrijven

Werkgroepsessie 1

HT - 01.17 - Clara Peeters

27/04 13:00-14:30

Inschrijven

Werkgroepsessie 1

HT - 01.17 - Clara Peeters

02/05 14:00 - 15:30

Inschrijven

Werkgroepsessie 1

HT - 01.17 - Clara Peeters

27/04 15:00-16:30

Inschrijven

MEI

Werkgroepsessie 2

HT - 00.48 - Keldermans

30/05 10:00 - 11:30

Inschrijven

Werkgroepsessie 2

HT - 01.23 - Léon Stynen

22/05 10:00 - 11:30

Inschrijven

Werkgroepsessie 2

HT - 01.23 - Léon Stynen

25/05 09:30 - 11:00

Inschrijven

Werkgroepsessie 2

HT - 00.48 - Keldermans

30/05 13:00-14:30

Inschrijven

JUNI

Werkgroepsessie 3

HT - 00.48 - Keldermans

28/06 13:00 - 14:30

Inschrijven

Werkgroepsessie 3

HT - 00.48 - Keldermans

28/06 14:30 - 16:00

Inschrijven

Werkgroepsessie 3

HT - 01.21 - Jeanne Brabants

27/06 13:00 - 14:30

Inschrijven

Werkgroepsessie 3

HT - 01.21 - Jeanne Brabants

27/06 15:00 - 16:30

Inschrijven

JULI

Publieke review

AUGUSTUS

Publieke review (tot 20/8)

SEPTEMBER

07/09 - Webcast

OKTOBER

04/10- Validatie door werkgroep

NOVEMBER

 27/11 - Validatie stuurorgaan 


Waarover gaat het precies?

Het project ‘mijn burgerprofiel’ (voorheen burgerloket) ontsluit persoonlijke gegevens voor burgers over de besturen heen. OSLO zet in op een eenduidige standaard voor de uitwisseling van informatie.

Vanuit dit traject is de nood ontstaan voor de ontwikkeling van een aantal informatiemodellen van nieuwe domeinen:

  • Terugmelding
  • Notificatie
  • Toestemming
  • Transactionele Dienstverlening

In een initieel traject werden al een aantal benodigde specificaties gecapteerd. Er gebeurde ook een afstemming met bestaande internationale standaarden. Nu wensen we deze modellen graag door te ontwikkelen met alle betrokkenen om te evolueren tot een gedragen standaard. 

Wie kan deelnemen?

Deze werkgroepen zijn publiek toegankelijk. Stuur de uitnodiging door naar iedereen die je relevant acht voor de bespreking van onze modellen.

Nog vragen?

Stuur al je vragen door naar informatie.vlaanderen@vlaanderen.be.

 

We hopen je te mogen begroeten op één van de werkgroepen.

 

Ook op 26 april op Shopt IT vertelt de Vlaamse Overheid over de reeds bestaande informatiestandaarden die ontwikkeld werden en hoe jouw bestuur deze kan inzetten voor een betere uitwisseling van informatie tussen toepassingen en informatiesystemen.

Vind hier meer informatie over Shopt IT

Deel deze post:

12 Apr
0     456

City of Things call: Sluit je aan bij 68 gemeentes en bouw mee aan de Smart City Marktplaats

12/04/2018     Ongecategoriseerd     Elke Van Depoele

Zoek, vind, offreer, bestel en evalueer slimme oplossingen in een handomdraai

Smart Cities is een containerbegrip voor slimme oplossingen in je gemeente voor problemen met mobiliteit, parkeren, vuilbakken, luchtkwaliteit, sociale cohesie, onderwijs, etc. etc. Maar hoe begin je aan die helse zoektocht naar de juiste oplossingen ? Veel gemeentes laten het dan ook aan zich voorbij gaan omdat er teveel kennis opbouw en tijd nodig is om dergelijke dossiers op een goede manier aan te pakken en aan te besteden. Daar willen wij verandering in brengen. V-ICT-OR, Cipal DV, Antwerp Management School, 68 gemeentes en hopelijk ook jouw gemeente slaan de handen in elkaar!

Het idee van de Smart City Marktplaats rijpt al enkele jaren bij de partners. Doorslaggevend was de workshop van de Smart City Challenge van Antwerp Management School vorig jaar. De burgemeester van Bonheiden – a.k.a. de Smart Little City burgemeester a.k.a. de fiets burgemeester Guido Vangenée – gaf een vurig pleidooi in de plenaire voor de Smart City marktplaats. “Als gemeente moet je vaak te véél tijd steken in de kennisopbouw voor het vinden van de juiste oplossing en uitschrijven van een bestek. Die tijd, kennis of mankracht heb je vaak gewoonweg niet”. Maandelijks verschiet Guido er nog van hoeveel raamcontracten er eigenlijk zijn in Vlaanderen voor slimme oplossingen: “Maar we weten het gewoon niet van elkaar”.  Dat kan beter dachten we. V-ICT-OR, Cipal DV, Antwerp Management School en 68 gemeentes slaan de handen in elkaar om de Smart City Markplaats te bouwen en tekenen in op de City of Things oproep om deze marktplaats te bouwen. Dit willen we lanceren in béta versie tegen september 2019. Nu zijn we op zoek naar een breder draagvlak en zoeken we extra gemeentes om bij aan te sluiten. Kom er bij en wees Smart City pionier!

Op deze marktplaats zal je:

  • Slim kunnen zoeken zonder technologische voorkennis via slimme filtering naar slimme oplossingen en diensten op basis van doelstelling, probleem, uitdaging tag,…
  • Eenvoudig overzicht vinden van impact en vergelijkende studies van slimme oplossingen en diensten, alsook gescreende ratings door gebruikers;
  • Eenvoudig offertevraag indienen als individuele gemeente of via een bestaand/nieuw raamcontract;
  • Uitdagen van de sector via een Smart City idea challenge voor een nieuw probleem of doelstelling. Dit vervangt de RFI;
  • Zoeken en intekenen op bestaande raamcontracten bij product/bedrijf, deelnemende gemeentes, open/gesloten. Aanvullend delen en informatie vinden voor in bestekken;
  • Nieuwe raamcontracten opstarten en partners zoeken.

Waarom is deze marktplaats écht nodig

  • Vergemakkelijkt de zoektocht naar de juiste Smart City oplossingen met bijhorende evaluaties;
  • Vermindert drastisch de tijdsinvestering voor kennisopbouw en linkt je onmiddellijk aan de juiste contacten bij leveranciers of gemeentes;
  • Vermindert de overlast van verkopers van Smart City oplossingen door digitalisering van de verkoopflow;
  • Versnelt de implementatie door te werken via raamcontracten en groepsaankopen;
  • Neemt de drempels weg om als kleine(re) gemeente in te stappen in het Smart City verhaal door digitalisering van de proces flow.

What’s in it for you? Waarom je erbij moet zijn als pionier gemeente:

  • Gratis lidmaatschap en log-in voor gemeentelijke medewerkers;
  • Pionierscode voor gemeentes: korting op smart city toepassingen bij de leveranciers;
  • Deelnemende gemeentes kunnen optioneel hun financiering terugverdienen door deelname aan de workshops via inbreng van de loonkosten.

 

Sluit je aan bij 68 (!!!) gemeentes die mee gaan indienen in de City of Things projectoproep voor de realisatie van de marktplaats op maat van de gemeentes. Meld je snel aan via bart.wolput@ams.ac.be.

Deel deze post: