Nieuws

22 Jun
0     139

Welk lokaal bestuur geeft ons een uitdaging?

22/06/2017     Ongecategoriseerd     Eddy Van der Stock

Elk lokaal bestuur heeft het al meegemaakt in de strijd naar vereenvoudiging of digitalisering. Problemen die men tracht op te lossen krijgt men niet opgelost omdat het afhangt van derden. Vaak duurt het jaren en zijn er geen pasklare antwoorden. Of het nu een leveranciersprobleem is of een knoop die maar niet wordt doorgehakt op het bovenlokale niveau Vlaams of federaal), wij gaan de uitdaging aan. Bezorg ons uw problemen via mail of vul het formulier in en wij brengen de oplossing tijdens ManageIT op 21 november. Eenvoudig toch?

We leren ook graag van elkaar!

Heeft u een oplossing gevonden die u graag deelt met andere besturen en waar u best fier kan op zijn dan dingt u ongetwijfeld graag mee voor de GOUDEN BIT voor slimme lokale besturen. Laat ons uw project kennen en doe mee aan deze prestigieuze award. De winnaar dingt automatisch mee met de wereldwijde award "International Excellence in Municipal Systems". Dit jaar werd deze gewonnen door de stad Antwerpen met hun ACPaaS project. 

Geef ons uw project mee door dit formulier in te vullen en wie weet wint jouw bestuur dit jaar de GOUDEN BIT!

We gaan bij V-ICT-OR geen uitdagingen uit de weg, help ons om kennis te delen met elkaar!

 

Deel deze post:

21 Jun
0     116

Geolokaal-E-book

21/06/2017     Algemeen nieuws en GIS     Valérie Hillewaere

Het e-book van geolokaal is een praktische handleiding voor het uittekenen en uitwerken van uw GIS-beleid. Het heeft de ambitie een hulp en een referentie te zijn voor elke GIS-coördinator.

Het moet hem/haar zowel helpen bij de strategische planning in functie van de gemeentelijke meerjarenplanning als bij de operationele uitwerking bij de ontwikkeling van geo-diensten voor iedereen die het nodig heeft.

Je kunt deze praktische handleiding raadplagen via de website van Geopunt: http://www.geopunt.be/nl/voor-experts/geolokaal/e-book (externe link).

De overige informatie, waaronder het overzicht van gemeentelijke GIS-verplichtingen en de GIS-monitor, blijven ook beschikbaar via Geopunt.

Bron: https://overheid.vlaanderen.be/nieuws/geolokaal-e-book

Deel deze post:

20 Jun
0     163

Al uw ID-gegevens en facturen straks in één digitaal loket

20/06/2017     Algemeen nieuws     Eddy Van der Stock

De federale regering werkt aan één grote databank die de 589 aparte bevolkingsregisters van de Belgische gemeenten overbodig maakt. Einddoel is dat al uw facturen, loonfiches, pensioendocumenten, uitkeringen of je belastingbrief in een vergrendelde E-Box terechtkomen.

U verandert van job en uw nieuwe baas vraagt een bewijs van goed gedrag en zeden. Dat vergt nu een uitstap naar het gemeentehuis. Als het van de overheid afhangt, kan uw werkgever dat attest met uw toesteming zelf online opvragen. Of neem een verhuis, wat vaak tot gedoe leidt met de bank, de telecomprovider en de energieleverancier. Met één simpele muisklik zal iedereen die dat mag weten straks een bericht krijgen over de adreswijziging.

Rijksregisternummer

Het middelpunt van de digitale overheid wordt het rijksregister, waarin elke Belg een uniek nummer heeft. De toepassing ‘Mijn Dossier’ van het Rijksregister geeft burgers nu al de kans om, na identificatie met hun elektronische identiteitskaart, een tiental attesten op te vragen. Via Tax-on-web vult de fiscus ook al een groot deel van de belastingaangifte vooraf in, een gevolg van de koppeling tussen het Rijksregister en databanken van de sociale zekerheid.

589Met een ‘rijksregister in de cloud’ kunnen de 589 aparte bevolkingsregisters - nu gesloten eilandjes met eigen software - van de gemeenten verdwijnen.

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) en zijn collega van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) willen dat model nu een forse upgrade geven. De bedoeling is dat het Rijksregister gaat werken als een echte kruispuntdatabank, waar alle overheidsdiensten gegevens kunnen afhalen en opzetten. De burger moet dan niet langer zelf om de haverklap documenten aanvragen of adreswijzigingen doorspelen aan .

Ook aanschuiven in het stadhuis wordt verleden tijd. Met een ‘rijksregister in de cloud’ kunnen de 589 aparte bevolkingsregisters - nu gesloten eilandjes met eigen software - van de gemeenten verdwijnen.

‘Als je in Herent woont en je vrouw bevalt in Leuven, moet er nu een aparte akte van Leuven naar Herent vertrekken, waarna het kind pas in het Rijksregister staat’, zegt Bart Vrancken, hoofd van het e-ID-project. ‘De oefening is om bij elke belangrijke levensgebeurtenis, van geboorte tot dood, de administratieve rompslomp weg te snijden’, aldus De Croo.

Bron: De Tijd

Deel deze post:

19 Jun
0     161

GDPR en softwarecatalogus ; weet wat je in huis hebt

19/06/2017     Algemeen nieuws en Security     Johan van der Waal

Een van de zaken die u als bestuur zeker kan doen in voorbereiding op de invoering van de EU General Data Protection Regulations (of zoals we zeggen GDPR), is zorgen dat er inzicht is. Inzicht in waar uw data zit, inzicht in welke toepassingen u gebruikt en welke data daar bij wordt gebruikt.
Vanuit V-ICT-OR hebben we met de softwarecatalogus een gratis tool beschikbaar, waarin u in ieder geval inzichtelijk kunt maken welke software u allemaal gebruikt: www.softwarecatalogus.be.
Daarbij heb je de mogelijkheden om te linken naar standaarden en wordt rekening gehouden met toekomstige features die de link naar de GDPR zullenleggen.

Vanuit diverse begeleidingstrajecten over data en/of beveiliging is er de standaard vragenlijst die inzichtelijk probeert te maken op welke plaatsen in de organisatie data wordt ingezet buiten de standaard softwaresystemen om (denk aan excel, access, webapplicaties).

Ga dus alvast aan de slag op www.softwarecatalogus.be - je kan een account aanvragen via softwarecatalogus@v-ict-or.be - of informeer naar de mogelijkheden om u hierbij te ondersteunen via info@v-ict-or.be.

 

Deel deze post:

16 Jun
0     214

BE-ALERT: Bereid u voor & schrijf u in!

16/06/2017     Algemeen nieuws     Valérie Hillewaere

Een brand in uw straat? Een overstroming in uw gemeente? Een chemisch ongeval in uw provincie? De overheid wil u graag tijdig verwittigen. Zo kan u correct reageren in een noodsituatie en uw eigen veiligheid garanderen.

De Belgische autoriteiten beschikken hiervoor over een nieuw systeem: BE-Alert, dat 24/24 en 7/7 operationeel om u te waarschuwen bij een noodsituatie.

Reeds 200 burgemeesters en gouverneurs sloten zich aan op dit systeem.

Om iedereen de kans te geven om zich in te schrijven op dit alarmeringssysteem, gaf de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de heer Jan Jambon en tevens de minister van Telecom Alexander De Croo, op 13 juni het startsein voor een grote publiekscampagne.

De komende maanden worden er heel wat acties gevoerd om BE-Alert bekend te maken bij het grote publiek: een radiospot, affichage, acties op sociale media en een « virtual reality » escape room, die u op verschillende evenementen deze zomer zal tegenkomen.

Bron: https://crisiscentrum.be/nl/news/crisisbeheer/be-alert-bereid-u-voor-schrijf-u

Deel deze post:

15 Jun
0     241

V-ICT-OR premium lidmaatschap iets voor u?

15/06/2017     Algemeen nieuws     Valérie Hillewaere

Als organisatie durven we permanent onze eigen doelstellingen in vraag stellen, zo blijven we scherp en “op spoor”. Van bij de opstart wensen we in één van doelstellingen ook dienstverlening en belangenbehartiging in een ruime zin te organiseren voor iedereen die professioneel bij het beleid rond informatie en technologie in het lokale bestuur betrokken is.

Daarom heeft het bestuur beslist dat V-ICT-OR vzw als werkinstrument voor informatie en technologie nog meer wenst in te zetten op diensten in functie van deze doelstellingen, ter ondersteuning van de lokale besturen. We doen dit op een neutrale manier ongebonden van om het even welke organisatie.

Met dit als doel wordt het V-ICT-OR ledenpakket verruimd met een aantal ondersteuningsprincipes vanuit een premium lidmaatschap. Zo kunnen we samen met jullie ondermeer:

  1. Het interne beleidsplan rond informatie en technologie (roadmap) bewaken en onderhouden in functie van de maturiteit van het bestuur
  2. Een informatieveiligheidsplan opmaken (in samenspraak met de veiligheidsconsulent en de interne informatieveiligheidscel)
  3. Een informatieveiligheidsconsulent ter beschikking stellen
  4. Een inventarisatie van de software van het bestuur via de softwarecatalogus gaan opmaken (informatieplaat)
  5. Begeleiding geven bij het schrijven van bestekken ten dienste van individuele lokale besturen binnen de doelgroep
  6. Wegwijs maken binnen bestaande raamcontracten en het bestuur in deze begeleiden
  7. Op individuele vraag via een collectief van besturen/regio nieuwe raamcontracten opstarten
  8. De belangen van de doelgroep vastleggen en verdedigen ten opzichte van leveranciers en interveniëren bij technische en conceptuele problemen
  9. Ons toeleggen op samenwerkingsverbanden/regio’s ten dienste van de doelgroep en samenwerking bevorderen
  10. Begeleiding geven bij de aanwerving ICT profielen en hun plaats in de organisaties
  11. Oplossingen aanreiken voor de inzet van collectieve ICT profielen (regio’s) en het vormen van virtuele teams in clusters van lokale besturen
  12. Begeleiding geven aan verantwoordelijken voor informatie en technologie met hun vragen

Er werd voor deze ondersteuning aan de lokale besturen een nieuwe ledenprijs vastgelegd van 7.850,00 € (lidgeld is excl btw). Dit pakket kan enkel aangeboden worden via de individuele leden vanuit de doelgroep en omvat een maximum van 10 mensdagen. U kiest zelf met welk doeleinde u deze dagen wil gaan inzetten. Niet instappen in deze jaarlijks hernieuwbare formule is dus “niet slim”.

Het effectief lidmaatschap van 250 € blijft ongewijzigd en legt de focus op opleidingen, kennisdagen, congressen, fora, deelname in regionale kenniskringen, enz … met flinke kortingen. Zo kan één opleiding al meteen tot 300 € korting geven, ofwel het terugbetalen van uw effectief lidmaatschap.

Laat snel weten wanneer je wenst in te stappen als premium lid of vraag ons meer info omtrent deze formule via info@v-ict-or.be

 

Deel deze post:

14 Jun
0     172

Workshop GIS

14/06/2017     Algemeen nieuws en GIS     Valérie Hillewaere

Op dinsdag 27 juni organiseert V-ICT-OR een workshop rond GIS. Tom Van Herck, Relatiebeheerder Informatie Vlaanderen, werd uitgenodigd om een workshop te geven over Geopunt. Daarnaast vragen wij graag de input van besturen in een open discussie over de bekommernissen van de gemeenten inzake integratie van GIS met oa.

  • Inventarisatie openbaar domein
  • GIPOD integratie
  • Geo Portaal
  • Workforce Management

Wie graag deelneemt aan deze workshop kan gratis inschrijven via deze link. Plaatsen zijn beperkt.

Deel deze post:

13 Jun
0     162

Een survey over het voorkomen, de kost en de impact van cybercriminaliteit. Geef ook jouw input!

13/06/2017     Algemeen nieuws, Informatieveiligheid en Security     Valérie Hillewaere

In het kader van een studie naar cybercrime gericht op de Belgische overheidsdiensten, heeft de Associatie KULeuven een survey opgesteld, waaraan V-ICT-OR haar medewerking heeft verleend. 

De vragenlijst kadert binnen een grootschalige studie, gevoerd door verschillende onderzoekscentra van de KU Leuven, naar het voorkomen, de kost en de impact van cybercriminaliteit in België.
Deze vierjarige studie wordt gefinancierd door het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO). Meer informatie over dit project en de betrokken universitaire partners vindt u op deze website: http://bcc-project.be/.

Als ICT-verantwoordelijke is uw deelname aan deze vragenlijst van wezenlijk belang. Enkel door een voldoende aantal deelnemers kan deze vragenlijst betrouwbare en valide informatie opleveren die op zijn beurt toelaat Belgische overheidsorganisaties beter te wapenen tegen cybercriminaliteit.

We vragen dan ook om de survey in te vullen op https://websurvey.kuleuven.be/index.php/15296/lang-nl

 

Deel deze post:

09 Jun
0     131

Dimpact, een voorbeeld van samen aanbesteden uit Nederland

09/06/2017     Algemeen nieuws en Kennisdagen     Valérie Hillewaere

Coöperatieve vereniging Dimpact U.A. is een samenwerkingsverband van ruim 30 gemeenten in op het gebied van informatiebeleid, dienstverlening en e-overheid in Nederland. Gezamenlijk vertegenwoordigen deze leden ruim 2.2 miljoen inwoners. Dimpact koopt namens de aangesloten gemeenten producten in gericht op de dienstverlening en bedrijfsvoering van deze gemeenten. Dimpact levert op basis van deze producten gestandaardiseerde diensten aan de leden.

Dimpact is een pionier op het gebied van samenwerken en standaardisatie voor betere dienstverlening binnen de gemeenten. Dimpact bestaat nu al ruim 10 jaar. Samenwerking, gericht op dienstverlening en de daaraan gekoppelde bedrijfsvoering vormt het fundament van Dimpact. Deze komt tot uiting in innovatiekracht, kennisbundeling en inkoopvoordeel. Het uitgangspunt is daarbij standaardisatie en hergebruik; wat samen kan, ook samen doen.

Op de kennisdag "Generieke componenten en samen aanbesteden" op 22 juni, neemt René Bal, directeur – bestuurder van Dimpact u mee in de wereld van collectief opdrachtgeverschap; Hoe Dimpact is ontstaan, hoe het werkt in de praktijk, hoe is de governance geregeld, wat kun je verwachten van leveranciers, etc. Hij bespreekt de successen maar ook de worstelingen en teleurstellingen die ze hebben gehad.

Bekijk hier het volledige programma en schrijf nu in.

Deel deze post:

08 Jun
0     129

Een kennisdag gericht op het nieuwe denken en inzichten voor de nieuwe gemeente!

08/06/2017     Algemeen nieuws en Kennisdagen     Valérie Hillewaere

Burgers en bedrijven verwachten van de overheid om het even wanneer én vanop om het even welke plaats digitale dienstverlening. Zonder eerst overbodige vragen te stellen, een snelle en efficiënte service, altijd, van overal.

Hergebruik van componenten is hierbij essentieel, zoals bij

  • De digitale handtekening
  • Online betaalmodules
  • Standaard inlogprocedures naar “mijn overheid”-profielen
  • De gegevens van de eID

Via nieuwe architecturen moet elke overheid zijn aanbod anders structureren en sneller beschikbaar stellen. Generieke componenten die flexibel inzetbaar zijn, bieden dé oplossing. Zo kan je gemakkelijker bepaalde diensten wijzigen, varianten combineren zonder risico, de kosten beter beheersen en de verantwoordelijkheden beter scheiden.

Dankzij deze nieuwe architectuur hebben een groot aantal besturen beslist samen een aanbesteding te doen – zie ook het AcPaas initiatief van de stad Antwerpen en het EFRO Kennisplatform Lokale Overheden.

Op donderdag 22 juni organiseert V-ICT-or samen met TMAB Business Events een kennisdag gericht op het nieuwe denken en de nieuwe inzichten voor de nieuwe gemeente. Thema is “Generieke componenten en Samen aanbesteden”.

Kijk hier naar het volledige programma en schrijf in!

Deel deze post: