Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Samen aanbesteden

Terugblik

In 2011 richtte V-ICT-OR het CCSP-project op, kort voor Common Citizen Service Platform, een platform dat digitale dienstverlening een boost wou geven. Via dit platform werkten de besturen hun oplossingen uit aan de hand van één standaard (OSLO) en deelden ze hun realisaties met elkaar.

Fast-forward naar 2016. Het project Samen Aanbesteden, gestart vanuit de stad Aalter, vloeit voort uit het CCSP-project. Samen Aanbesteden overkoepelt de vroegere werkgroepen Midoffice en CCSP en wil besturen in staat stellen samen generieke componenten te realiseren. Daarmee kunnen lokale besturen een informatie-architectuur uitbouwen zoals die in het andere V-ICT-OR project

Concept

Samen Aanbesteden stelt besturen in staat om samen innovatieve dienstverlening te organiseren. Besturen die deelnemen aan het project verzamelen informatie rond de interne softwarenoden per dienst. Daarna worden generieke componenten toegewezen aan de noden en verzameld in een software-architectuur.

In 2016 evolueerde CCSP tot Samen Aanbesteden. Aalter nam destijds de trekkersrol op zich. Momenteel nemen er een kleine 20-tal besturen deel aan het project.

De steden/gemeenten die deelnemen aan het project komen op geregelde basis samen om noden, problemen en verwachtingen te bespreken m.b.v. aanbestedingen. V-ICT-OR volgt mee en stelt actief oplossingen voor.

Momenteel zijn dit de deelnemende besturen:

  • Aalter
  • Beerse
  • Berlare
  • Brasschaat
  • Dilbeek
  • Kortenberg
  • Lede
  • Lievegem
  • Maldegem
  • Ninove
  • Torhout
  • Wijnegem
  • Zoersel

Doelgroep

Elk lokaal bestuur kan zijn voordeel halen uit het project Samen Aanbesteden.

Meerwaarde

Samen Aanbesteden kan u helpen in het opvangen van uw softwarenoden. U kunt samen met andere gemeentes/steden software aankopen en zo financieel voordeel doen. Zo kunt u bv. volgende taken opvangen:

  • registratie van post/mail;
  • klachtenmelding;
  • meldingen (specifiek Technische Dienst);
  • bestelaanvragen, facturen en betalingen;
  • vergader/notulenbeheer (besluitvorming/aflevering);
  • bouwvergunningaanvraag (gekoppeld met omgevingsvergunningenloket Vlaamse Overheid);
  • subsidieaanvragen;
  • contractopvolging;
  • vormingsaanvraag;
  • reis/verblijfsvergoeding;
  • vergaderzaalbeheer;
  • functioneringsgesprekken;
  • archiefbeheer;
  • documentcreatie (sjablonen);
  • website met interne/externe kennisbank.

Omdat er een referentie-architectuur wordt opgesteld, krijgt de gemeente/stad inzicht in zijn taken. De software waar het lokale bestuur gebruik van wilt maken kan vervolgens ingezet worden om meerdere processen te ondersteunen.

Prijs

Omdat het project in een collectieve gunning is opgezet, daalt de toegangsprijs per toetredend bestuur.

Start!

Neem contact op met Johan Van der Waal. Johan volgt uw lidmaatschap verder op. U wordt vervolgens uitgenodigd op een vergadering met andere leden van Samen Aanbesteden om de mogelijkheden te bespreken.