| 
 09.00 – 10.00 uur  
 | 
Ontvangst op de Beursvloer | 
| 
 10.00 – 10.05 uur    
 | 
Opening van het Congres | 
| 
 10.05 – 10.10 uur                   
 | 
Voorzitter V-ICT-OR  Eddy Van der Stock - Inleiding | 
| 
 10.10 – 10.20 uur                  
 | 
 Minister Geert Bourgeois - Ondertekening innovatie Charter Vlaamse Overheid 
Met het Charter ‘De kracht van innoverende ambtenaren’ willen  Springuitdeband en het kennisnetwerk voor innovatiespringers de  randvoorwaarden voor innoverende ambtenaren verbeteren. Zij menen dat breed gedragen ondertekening en naleving van het Charter  op termijn leidt tot 
- de waardering van innovatief gedrag bij ambtenaren
 
- meer innovatieve dienstverlening bij de overheden
 
- meer overheidsbrede innovaties
 
 
Het Charter gaat uit van samenwerking tussen innovatieve ambtenaren,  topmanagement en politiek niveau en is gericht op alle Vlaamse  overheden en haar overheidspartners, zowel Vlaams als lokaal  en federaal. 
 | 
| 
 10.20 – 10.30 uur                  
 | 
Voorzitter V-ICT-OR  Eddy Van der Stock - Voorwoord | 
| 
 10.30 – 11.10 uur                
 | 
 “Het grote crisisdebat”  - Deel I 
onder leiding van Luc Blyaert, hoofdredacteur Datanews 
Deelnemers aan het crisisdebat zijn:  | 
|   | 
- Raoul Paridaens 
 ECG afgevaardigde Stuurgroep lokaal e-government en gemeentesecretaris te Puurs 
- Jan Fraanje
 dagelijks bestuurslid Nederlandse Vereniging Gemeentesecretarissen en secretaris gemeente Boxtel 
- Luc Kupers
 voorzitter van de Vereniging van de Vlaamse  OCMW-secretarissen en OCMW secretaris stad Gent 
- Jan Timmerman 
 adjunct directeur DIVOSA (Nederlandse sociale  diensten = OCMW) 
- Johan Smet, afgevaardigde bestuurder
 Vlaamse Lokale Ontvangers en stadsontvanger Gemeentebestuur Temse 
- Guy de Pauw,  Gepensioneerd informaticus,
 ex directeur  NV Cevi - ex-columnist Datanews 
- Eddy Van der Stock 
 voorzitter Vlaamse ICT Organisatie V-ICT-OR 
 
 | 
| 11.10 – 11.40 uur | 
Pauze op de beursvloer | 
| 11.40 – 12.15 uur | 
“Het grote crisisdebat” - deel II | 
| 12.15 – 12.30 uur | 
 Uitreiking van het 1ste exemplaar van het handboek “Met ICT de crisis door - Over Het Nieuwe Denken & the cost of being special” 
 | 
| 12.30 – 13.45 uur | 
 Lunch op de Beursvloer 
 | 
| 13.45 – 14.25 uur | 
 Parallelsessie - Ronde 1 
 | 
|   | 
 ICT-beveiliging, een constante (r)evolutie 
Broes Soetens, Manager Security Competence Center Telenet 
Broes Soetens neemt u mee op een tocht door het security landschap.  Met meer dan 14 jaar ervaring bij het design, het implementeren en  het beheren van de beveiligingsperimeter brengt hij zijn visie over de  evolutie van security door de jaren heen, en gaat dieper in op de trends.  Telenet en haar partners combineren hun kennis en expertise ook voor  specifieke beveiligingsnoden van lokale en (inter)nationale overheden.  
 | 
|   | 
De kloof tussen IT en Bestuur Workshop ‘verbinden door Het Nieuwe Denken’                                                       
Drs. Kees van den Tempel, MBA Native Consulting 
De financiële crisis is alom aanwezig. Gemeenten merken dit dagelijks  door minder inkomsten en een grotere bezuinigingsopgave. Ook  ICT-managers merken direct het effect van de taakstellingen. De  natuurlijke reflex is om te bezuinigen op ICT of met ICT.  Native Consulting stelt dat, om de maatschappelijke- en bedrijfsdoelstellingen  echt te behalen, de verbinding gelegd moet worden tussen Bestuur en  Directie enerzijds en ICT anderzijds. En dat betekent dat de ICT-er zich dus  ook sterker, vanuit zijn eigen kracht, moet opstellen en mee moet helpen om  deze verbinding te leggen. Het leggen van de verbinding tussen betrokkenen, samenwerken, dialoog,  vertrouwen, balans, een holistische kijk op het onderwerp en systeemdenken  duidt Native in de jaarlijkse publicatie van de VIAG aan met de term ‘Het  Nieuwe Denken’. De focus in deze workshop ligt op het introduceren van ‘Het Nieuwe Denken’ en  het praktisch maken van de verbinding met Politiek en Bestuur, samen helder krijgen wat de vragen en de doelstellingen zijn, bestuurders interesseren voor  informatievoorziening en ze laten zien dat ICT een wezenlijke bijdrage kan  leveren aan de uitdagingen. Er moet positieve energie ontstaan door de juiste  verbinding te leggen en elkaars uitdagingen te begrijpen. De structurele  oplossing ligt dus aan houding en gedrag van alle betrokkenen en de manier  waarop we naar vraagstukken kijken. Als men dat voldoende beheerst, dan is  het positieve effect van ICT oplossingen veel groter. Concreet wordt in deze  workshop een quickscan aangereikt die met de aanwezigen uitgeprobeerd  wordt en zorgt voor verbinding. 
 | 
|   | 
“Athena, beleidsinformatie binnen handbereik voor alle lokale overheden” 
 Willem Heirman, ICT projectverantwoordelijke OCMW Hasselt  
De economische realiteit stelt de lokale overheden voor de enorme uitdaging  om nog doelmatiger en efficiënter om te gaan met de publieke middelen die  ze ter beschikking krijgen.  Daarnaast wordt er ook meer transparantie en  openheid in het gevoerde beleid gevraagd.  Met de BBC (beleids- en  beheercyclus) werd hiervoor een kader  gecreëerd.   Maar ook de nood voor  een doeltreffend en efficiënt ICT & informatiemanagement neemt hierdoor toe. De vraag is hoe we hierin kunnen investeren op een zo kostenefficiënt  mogelijke manier?  Net met deze doelstellingen voor ogen, werd het project  Athena Beleidsinformatie in het leven geroepen.  
Vanuit een gemeenschappelijke vraag van 4 centrum-OCMW’s (Hasselt, Genk,  Mechelen en Turnhout) gericht aan de dienstverlenende vereniging Cipal, werd  een uniek centraal beleidsinformatie platform opgezet.  Dit moest dan wel een  antwoord kunnen bieden voor alle lokale overheden (OCMW’s, gemeenten,  provincies, groot en klein), voor alle domeinen waarin deze organisaties actief  zijn (HRM, financiën, burgerzaken, cultuur, sociale dienst, grondgebiedzaken,  CRM, …) en voldoende open zijn om ook databronnen van andere leveranciers  te kunnen ontsluiten.  Zo werd er, via een geheel kosten-delend principe vorm  gegeven aan kant-en-klare beleidsinfo per inhoudelijk domein.   Lokale investeringen in infrastructuur en BI-expertise worden tevens overbodig  gemaakt.  Kortom, een uniek instrument voor de lokale overheden om op een  betaalbare efficiënte manier de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.  
 | 
|   | 
 Open Standaarden voor Lokale Overheden - OSLO 
Paul Van der Cruyssen, Enterprise architect -  Digipolis Antwerpen 
Laurens De Vocht, researcher -  MMLab - iMinds 
Raf Buyle, projectmanager OSLO – V-ICT-OR 
Om burgers en bedrijven beter van dienst te zijn, moet de overheid op diverse  niveaus streven naar een geïntegreerde elektronische dienstverlening aan  burgers en bedrijven. De sleutel voor het verbeteren van de dienstverlening  is de mogelijkheid om op een gestandaardiseerde wijze gegevens uit te wisselen  tussen de verschillende toepassingen. 
Dit bereikt men via consensus met de industrie en het stimuleren van een open  forum voor discussie. Via dit project wil V-ICT-OR dé datastandaard ontwikkelen  voor lokale besturen. 
In deze workshop kijken we onder de motorkap van de lokale besturen: we  lichten de problemen en opportuniteiten m.b.t. integratie en authentieke  bronnen toe, en schetsen hoe de OSLO-datastandaard een oplossing kan  bieden. 
 | 
| 14.25 – 15.10 uur | 
Parallelsessie - Ronde 2 | 
|   | 
 De Toekomst van de Cloud 
John Myklebust, Director datacenter, hosting & cloud Telenet  
John Myklebust brengt u een blik achter ‘de wolken’, en gaat dieper in op  hoe cloudoplossingen een bijdrage kunnen leveren tot het verhogen van de  efficiëntie en effectiviteit van ICT binnen een lokale overheid. 
 | 
|   | 
 Informatieveiligheidstool 
Ivan Stuer, Werkgroep informatieveiligheid  
Na de eerste kennisdag informatieveiligheid is er hard gewerkt aan een verdere  verduidelijking van informatieveiligheid binnen de lokale besturen. OCMW’s hebben al een lange weg afgelegd om te voldoen aan de minimale  veiligheidsnormen van de KSZ, maar gemeenten blijven veelal nog achter.  Met de toenemende samenwerking tussen beide gemeentelijke organisaties  rijzen er heel wat vragen rond machtigingen, verantwoordelijkheden, privacy  en technische mogelijkheden. De voorbije maanden is er door alle betrokken organisaties (VTC, KSZ,  Privacycommissie) een geïntegreerd document gemaakt rond ‘richtsnoeren  informatieveiligheid’.  Dankzij dit “masterdocument” zullen de regels duidelijker worden, en wordt  het veiligheidsniveau van de gemeente opgetild tot het niveau van het  OCMW. Dergelijk proces vraagt tijd en inspanning.  V-ICT-OR ondersteunt dit project en biedt een bevragingstool én begeleiding  aan. Zo kan geëvalueerd worden in hoeverre voldaan wordt aan de eisen uit  de richtsnoeren. We tonen het u graag ... 
 | 
|   | 
 WiFi en e-overheid – de primaire netwerkverbinding voor iedereen, van  burger tot bestuurder  
Martijn Leentjes, Solutions Consultant Aerohive Networks 
WiFi (Wlan) is vandaag niet meer weg te denken als dienst voor zowel de  interne organisatie en als service naar de burger toe. Denk aan het gebruik  in administratieve dienstgebouwen voor werknemers (bijvoorbeeld  vergaderstukken beschikbaar op tablet of laptop in plaats van alles geprint)  een werktool voor de communale buitendiensten, de communicatie service  in het crisiscentrum en als dienst voor de burger op recreatieve locaties zoals  culturele centra, sporthal, bibliotheek en dergelijke. Ook onderwijsinstellingen  hebben tegenwoordig een grote behoefte aan een goede Wlan verbinding. 
De enorme recentelijke toename van mobiele toestellen zoals tablets en  smartphones heeft er toe geleid dat de behoefte aan Wlan sneller toeneemt  dan de budgetten die hiervoor voorzien zijn.  Niet enkel moet over de  aanschaf van de infrastructuur worden nagedacht, ook het beheren van  deze dienst mag geen zware impact hebben op de beschikbare resources.  Als antwoord hierop biedt Aerohive Networks een innovatieve oplossing: een  volledig lineair schaalbare & beveiligde controllerloze structuur met een  centraal cloud-based beheersplatform en uitgebreide monitoring van gasten  toegang. 
Tijdens deze sessie komt u te weten hoe u gradueel kunt groeien en toch  een Wlan infrastructuur op kan zetten zonder enige beperking – bespaar zo  op het implementeren van een draadloze infrastructuur die al volledig  voorbereid is op de toekomst!  
 | 
|   | 
  | 
| 15.10 – 15.40 uur | 
Pauze op de beursvloer | 
| 15.40 – 16.20 uur | 
Parallelsessie - Ronde 3 | 
|   | 
 Open Standaarden voor Lokale Overheden – OSLO Raf Buyle, OSLO consortium 
Om burgers en bedrijven beter van dienst te zijn, moet de overheid op diverse  niveaus streven naar een geïntegreerde elektronische dienstverlening aan  burgers en bedrijven. De sleutel voor het verbeteren van de dienstverlening is  de mogelijkheid om op een gestandaardiseerde wijze gegevens uit te wisselen  tussen de verschillende toepassingen. 
Dit bereikt men via consensus met de industrie en het stimuleren van een open forum voor discussie. Via dit project wil V-ICT-OR dé datastandaard ontwikkelen  voor lokale besturen. 
In deze workshop kijken we onder de motorkap van de lokale besturen: we  lichten de problemen en opportuniteiten m.b.t. integratie en authentieke  bronnen toe, en schetsen hoe de OSLO-datastandaard een oplossing kan bieden. 
  
 | 
|   | 
 GIS om betere beleidsinformatie te voorzien Goedele Van der Spiegel, Projectbeheerder GIS 
Ook jij wil in je gemeente vooruit met GIS?  
De overheid legt heel wat zaken op waar het komende jaar veel middelen en tijd naartoe zullen gaan. Anderzijds denken wij - met AlterGeo als hefboom dat we heel wat meer kunnen bereiken, op een makkelijke manier. Je wil  kaartjes met informatie uit de gemeente publiceren op het web? Je wil iets  doen met de panoramabeelden van AGIV of zoekt manieren om je datasets  up-to-date te houden? Allemaal goed en wel, maar hoe begin je hieraan?  
 | 
|   | 
 Snel veranderende trends in mobiliteit… 
Jan Paesen, Director Mobility Belgacom 
De definitieve intrede van mobiliteit op de werkvloer. Trends die niet meer tegen te houden zijn. De vervaging van de persoonlijke en professionele omgeving. Convergente “ego” systemen De explosieve groei aan applicaties. De impact van technologie. Hoe tegelijk de werkomgeving beheersbaar, betrouwbaar en veilig houden? Belangrijke uitdagingen voor een bestuur op een rijtje. 
Een toelichting bij de mogelijke oplossingen. 
 | 
| 16.20 - 16.25 | 
 Wisselen van sessie 
 | 
| 16.25 - 17.05 | 
 Parallelsessie ronde 4 
 | 
|   | 
 Digitale dienstverlening met Ackinas en Kodision: Zo verhoogt u de tevredenheid bij burgers én interne medewerkers! 
Rob van Agteren – Ackinas en Alex de Meij – Kodision 
In veel gemeenten is de verbetering van de digitale dienstverlening voor burgers én interne medewerkers een van de belangrijkste actiepunten van het nieuwe bestuur. Het merendeel van deze gemeenten heeft nog geen exact beeld van hoe dit best aangepakt kan worden. Alles begint bij de communicatie met de burger en het  opstarten en opvolgen van de interne processen die hieraan gerelateerd zijn. 
Ackinas biedt in samenwerking met partner Kodision een zaaksysteem aan  waarbij burgers via alle mogelijke kanalen (post, telefoon, e-mail, website…) kunnen communiceren met het gemeentebestuur.  Hieraan zijn ook dynamische webfomulieren gekoppeld die volledig volgens eigen wensen ingericht kunnen worden. De intake van meldingen start een automatische workflow met routering naar de juiste dienst en persoon. De burger krijgt ook onmiddellijk terugkoppeling via  mail en/of sms. Aanvragenvan geboorteaktes, bouwaanvragen,… kunnen volledig van thuis uit afgehandeld worden,inclusief het afprinten van het document mét autorisatie (intellistamp). 
In de presentatie geven we u een goed beeld van de mogelijkheden en de aanpak vande steden Antwerpen en Gent die reeds een hele reeks  webformulieren en processen ontwikkeld hebben. Ontdek hoe u gebruik kan maken van deze ervaringen voor uw bestuur en hoe de verbetering van uw  digitale dienstverlening u tijd, middelen en een grotere tevredenheid van uw burgers oplevert, binnen een haalbaar budget voor zowel grote als  kleine besturen! 
 | 
|   | 
 Kosten besparen met AppSense 
Geert De Keyser, consultant Raido 
U wilt graag uw kostenniveau zo laag mogelijk houden, maar dan wel zónder  dat de dienstverlening eronder lijdt. Om die flexibiliteit te leveren binnen het hedendaagse budget maakt Raido gebruik van AppSense. 
Mogelijkheden: ·      Centraal gebruikersbeheer ·      Gecontroleerde personalisatie ·      Operating Systeem en Applicatie configuratie ·      Profiel snapshots, rollback en self-healing ·      Verbeterde beveiliging   Belangrijkste voordelen: ·      Eenvoudige Windows 7 migraties ·      Drastische vermindering ondersteuningskosten ·      Voorkomt gebruikersprofiel corruptie   Onze inbreng beperkt zich niet tot analyseren en adviseren. Wij helpen  ondernemingen vooral ook met het uitwerken en de realisatie ervan.We maken  dit concreet aan de hand van voorbeelden uit de omgeving die Raido  geïmplementeerd heeft bij de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn. 
 | 
|   | 
 Storage virtualisatie for dummies 
Joery Van Speybroek, IBM / IRIS 
Het virtualiseren van een storage-omgeving is niet langer meer enkel voorbehouden  voor de grotere omgevingen. Het kleine broertje van de IBM Storwize V7000 - de V3700 - maakt het mogelijk om kleine en middelgrote  infrastructuren van storage virtualisatie te voorzien! Neem deel aan deze  sessie en ontdek waarom storage virtualisatie een oplossing is voor  uw omgeving! 
 | 
| 17.05 – 18.15 uur | 
Aperitief op de beursvloer | 
| 18.15 – 21.15 uur | 
 V-ICT-OR Theater Diner 
Tijdens het diner kan u genieten van een 2-tal theater optredens.  
 |