Uit rapporten van de Algemene Rekenkamer (2007 & 2008), opmerkingen van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en rapporten en mediaberichten bleek dat verschillende ICT-projecten van de overheid niet goed liepen.
De financiële situatie van Nederland maakte het nog urgenter om de problemen met ICT-projecten aan te pakken. In opdracht van de Tweede Kamercommissie Veiligheid & Justitie heeft een parlementaire werkgroep het onderzoeksvoorstel 'ICT-projecten bij de overheid' opgesteld. Door het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven werd vervolgens literatuuronderzoek gedaan en er vond een expertmeeting plaats met deskundigen op het terrein van ICT. De werkgroep adviseerde de Tweede Kamer om te kiezen voor een tijdelijke commissie, die een parlementair onderzoek zal uitvoeren. Die commissie werd op 5 juli 2012 ingesteld.
Het Parlementair onderzoek ICT-projecten bij de overheid kwam er dus naar aanleiding van het niet op orde hebben van informatieprocessen en -stromen van de overheid door middel van ICT (-projecten). De Tijdelijke commissie ICT heeft haar eindrapport op 15 oktober 2014 uitgebracht.
De parlementaire onderzoekscommissie ICT vond dat de ICT-sector 'in stevige mate' te verwijten valt dat de relatie met de overheid niet goed werkt.
In haar eindrapport stelde de commissie het volgende vast:
Vandaag vernemen we dat de meeste aanbevelingen uit het rapport "Grip op ICT" van de 'commissie Elias' door het kabinet opgevolgd zullen worden.
Er komt een Bureau ICT Toetsing (BIT) dat ICT-projecten vooraf zal beoordelen.
------------------------------------------------